De elektrische fiets, of E-bike, is al jaren een bekend begrip in Nederland. In 2023 werden er voor het eerst meer E-bikes verkocht dan normale fietsen. De ondersteuning die je krijgt tijdens het fietsen zorgt ervoor dat er langere afstanden gefietst kunnen worden, je sneller van A naar B kunt verplaatsen en het fietsen op zich minder inspanning kost. Terecht dat veel consumenten inmiddels niet meer zonder zouden willen.
De E-bikes worden in een enorm breed scala aan merken en types uitgevoerd. Er zijn modellen met voorwielaandrijving of met een middenmotor. Modellen welke gericht zijn op het fietsverkeer in de stad en transport van goederen of juist voor de lange tochten en vooral comfort. Ook in prijs en kwaliteit zijn er grote verschillen. Ze hebben allemaal in ieder geval één ding met elkaar gemeen: om elektrische trapondersteuning te kunnen bieden moet er een accu aanwezig zijn.
Voor E-bike opladers (adapters) klik je hier.
Bij aankoop van de E-bike is de accu een belangrijke overweging om te kiezen voor een bepaald model. Kortweg gezegd is het zo dat de meest krachtige accu de langste levensduur per laadbeurt heeft, wat zich dan weer vertaalt in de maximaal af te leggen afstand. Toch zijn er ook andere factoren die van invloed zijn op de gebruiksduur van de accu per laadbeurt. Om te beginnen is er de trapondersteuning. We hebben allemaal wel eens voor het stoplicht staan wachten en met verbazing iemand op forse snelheid zien weg zoeven zodra het licht op groen sprong. Grote kans dat deze fietser de elektrische fiets had ingesteld op de hoogste trapondersteuning. Er wordt dan veel vermogen gevraagd van de accu en deze zal dan zeker niet het gemiddelde bereik in KM’s gaan halen. Andere eigenschappen die bepalend zijn of jouw accu het bereik in KM’s gaat halen die in de catalogus van de fietsfabrikant staat zijn onder andere: gewicht van de bestuurder, weersomstandigheden en omgevingsfactoren.
Wanneer een fabrikant van E-bikes aangeeft dat je 90KM met een accu moet kunnen afleggen dan is deze afstand over het algemeen maximaal. Een heel slank persoon zal op een vlakke weg zonder heuvels en bij windstil weer misschien dit bereik gaan aantikken. Maar veranderen deze factoren, dan verandert ook het bereik over het algemeen in negatieve zin. En wordt de te behalen afstand minder. Een belangrijke omgevingsfactor waarvan de accu beduidend slechter zal presteren is kou. Staat de fiets in de schuur en is de temperatuur hier in de winter erg laag, dan zal de accu ook minder goed gaan presteren.
Nu heb je jouw E-bike al enkele jaren en heb je bemerkt dat de af te leggen afstand steeds iets kleiner is geworden. Je kon toen de fiets nieuw was nog 75KM afleggen maar dit is in de loop der jaren langzaam teruggezakt naar 60, 50 of nog minder kilometers. Hoe vervelend dit ook is, is het een normaal gegeven dat de accu van je E-bike na verloop van tijd minder gaat presteren. Wij noemen dit ook wel het “lui worden van de accu.” De accu is dan op een gegeven moment aan vervanging toe. En daar kunnen wij je mee helpen.
Een nieuwe accu voor een E-bike kost bij de merk-dealer al gauw ergens tussen de €500-€700 afhankelijk van het merk en type. Dat is een enorm bedrag en niet zelden 20-40% van de aanschafprijs van de fiets. Dat kan een moment zijn om de fiets in te gaan ruilen tegen een nieuwe, maar de inruilprijs die je ontvangt kan wel eens tegenvallen. Veel mensen blijven dan ook lang rondrijden met een steeds minder presterende accu en hebben minder bereik, en misschien ook wel minder plezier van hun E-bike. Multaparts biedt hiervoor een duurzaam en goed alternatief: accurevisie.
Bij accurevisie wordt de bestaande accu gebruikt om er een nieuwe van te maken. Het belangrijkste onderdeel van je accu zijn de accucellen, welke in de meeste gevallen los vervangen kunnen worden. Dat gaat uiteraard niet zo eenvoudig als de batterijen in een afstandsbediening. Maar met de juiste materialen en apparatuur zijn veel accu’s te voorzien van hoge kwaliteit accu cellen. In diverse gevallen is het zelfs mogelijk de accu te voorzien van meer cellen dan origineel aanwezig zijn (upgrade). Hierdoor wordt het bereik van de accu wordt vergroot.
Een E-bike met een accu die niet of slecht werkt is niet veel meer waard. En een E-bike zonder accu fietst vaak niet fijn en zwaarder dan een gewone fiets. Veel E-bikes worden dan ook na 5-7 jaar afgeschreven. Kies jij in plaats daarvan voor accurevisie? Dan doe je langer met je fiets en draag je bij aan minder afval. De cellen die uit je accu komen worden op de juiste manier verwerkt zodat er zo min mogelijk belasting is voor het milieu. Dus met revisie draag je ook nog eens je steentje bij aan onze planeet.
Bij accurevisie is er een ding het allerbelangrijkste: veiligheid. Multaparts werkt daarom samen met een bedrijf dat zich maar met één ding bezighoudt: het reviseren van E-bike accu’s. Er worden uitsluitend hoge kwaliteit Li-Ion cellen gebruikt. En de fietsaccu wordt gedurende het revisieproces voortdurend gecontroleerd op vaste checkpunten. De BMS (Battery Managment System) wordt gecontroleerd en opnieuw aangesloten. Wanneer de revisie van de accu voltooid is, doorstaat deze nog een laad/ontlaad/laad proces en wordt de accu pas weer retour gezonden als deze aan alle kwaliteits- en veiligheidseisen heeft voldaan. De gereviseerde accu heeft dan ook twee jaar garantie op het cellenpakket en de revisie werkzaamheden. Ook het vervoer gaat veilig en verzekerd! Meer informatie over hoe revisie in zijn werk gaat? Lees verder op deze pagina en kom langs met je accu in onze winkel(s).
Als je graag meer informatie wilt over de mogelijkheden van accurevisie kom je met de accu en lader langs in een van onze drie fysieke winkels voor meer informatie. Moet de accu worden aan/uit gezet met een sleutel? Neem deze dan ook mee naar de winkel. Onze medewerkers kunnen de accu en de oplader nameten. Het nameten van de accu is relatief aangezien dit onbelast wordt gedaan. De accu kan op het moment van meten helemaal vol zitten, maar bij belasting heel snel terugzakken naar een laag niveau. De exacte capaciteit van de accu kan wel getest worden bij onze werkplaats.
Onze werknemers zullen eerst diverse relevante vragen aan je stellen over de accu en op basis daarvan bepalen wat het te verwachten probleem is met de accu. Wij kunnen dan meestal redelijk goed inschatten of revisie de oplossing kan zijn. Of dat er bijvoorbeeld sprake is van diepte ontlading, een defecte BMS (printplaat) of andere problemen. Wij zullen je vertellen wat de kosten bedragen voor de te verwachten reparatie/revisie.
Het is goed om te weten dat de accu in de werkplaats altijd eerst nog getest wordt in een test-station. Wanneer daaruit blijkt dat er een ander probleem met de accu is dan verwacht dan zullen wij eerst met je overleggen. Je krijgt dus niet pas bij het ophalen van de accu te horen dat er meer kosten gemaakt moeten worden. En je kunt zelfs als de accu al bij onze werkplaats is nog beslissen af te zien van revisie of reparatie. Je betaald dan alleen de onderzoekskosten.
Nadat wij alles doorgenomen hebben met je zullen wij jouw gegevens in ons systeem gaan zetten. Je ontvangt van ons via mail een bevestiging dat je de accu hebt ingeleverd. Heb je liever iets op papier? Vraag de medewerker dan om een printje vanuit ons systeem. Je betaald altijd €65 aan onderzoekskosten. Deze worden direct bij het innemen van de accu direct afgerekend. Deze onderzoekskosten worden uiteindelijk in mindering gebracht op de te betalen totaalprijs bij een succesvolle revisie of reparatie. Waarom dan aanbetalen?
Het opsturen van de accu, het onderzoek van de accu bij de werkplaats en het retour sturen van de accu worden door deze kosten gedekt. Deze kosten worden hoe dan ook gemaakt en daarom vooraf berekend. Mocht er om wat voor reden dan ook na onderzoek blijken dat de accu niet te repareren is of door onverwachte extra defecten aan de accu meer kost dan besproken; dan staat het je vrij de reparatie/revisie niet door te laten gaan. De accu komt dan retour en de enige kosten die je dan (hebt) betaald zijn de €65 onderzoekskosten. We spreken in de winkel met jou af hoe we je gaan informeren tijdens dit proces.
Wij vragen je de oplader mee te nemen als je de winkel bezoekt. Deze wordt meegestuurd bij de revisie om ervoor te zorgen dat ook de lader gecontroleerd kan worden én na revisie in de originele setting bijgeladen kan worden. Kan je de lader écht niet missen omdat je deze bijvoorbeeld nog voor een andere fiets gebruikt? Dan overleggen wij even met de werkplaats of het in dat geval zonder lader mogelijk is.
Het opsturen van een fietsaccu risico met zicht meebrengt door de Li-ion accu’s die erin zitten? Deze hebben een verhoogd risico voor brand en daarom verzenden wij accu’s altijd via een speciale koerier die kan voldoen aan de ADR normen. Wel zo veilig.
Na het innemen van de accu en lader gaan wij deze goed verpakken in een speciale verzenddoos. De accu en lader wordt gelabeld met jouw revisie nummer zodat bij de werkplaats geen accu’s verwisseld kunnen worden. Als we alles klaar hebben gemaakt ontvangt onze werkplaats een bericht dat jouw accu klaarligt en maakt de werkplaats een ophaalverzoek aan bij de speciale koerier voor het afhalen. Heb je de accu ingeleverd voor 12.00 uur? Dan wordt de accu meestal de volgende werkdag opgehaald. Heb de je accu na 12.00 ingeleverd dan zit er soms een werkdag tussen ophalen en inleveren.
Als de accu een werkdag na het ophalen in onze winkel bij de werkplaats bezorgd is, gaat deze direct in het teststation. De accu wordt belast gemeten en er komt een testrapport uit. Via dit testrapport is af te lezen hoeveel capaciteit de accu nog heeft. In combinatie met de leeftijd van de cellen is daar goed uit op te maken of revisie de oplossing is voor jouw accu. Als dat het geval is en het rapport geen andere bijzonderheden weergeeft, zal de werkplaats de accu gaan openen. Dat is altijd een bepalend moment om te beoordelen of er misschien meer aan de hand is. Vooropgesteld; meestal worden er geen bijzonderheden gevonden. Helaas zijn er gevallen waarbij blijkt dat er bijvoorbeeld veel vocht in de accu is geweest en dat de BMS beschadigd is. Wij zullen dan altijd eerst contact met je opnemen wat de aanvullende kosten daarvoor zijn. In sommige gevallen zijn er geen (vervangende) BMS printplaten meer verkrijgbaar. Het is in dat geval dan helaas niet mogelijk de accu te reviseren. Wij zullen dan uiteraard direct contact met je opnemen.
Uitgaande van het meest voorkomende scenario dat er geen aanvullende problemen zijn na het openen van de accu, neemt de werkplaats contact op met onze winkel om aan te geven dat revisie mogelijk is. Ook wordt doorgegeven of een upgrade mogelijk is. Wanneer bij het inleveren van de accu al besproken is welke revisie jij wilt laten uitvoeren, geven wij op dat moment toestemming aan de werkplaats de accu te reviseren. Is er afgesproken dat wij je eerst nog even bellen voor de exacte uitslag? Of zouden we je eerst nog laten weten of een upgrade mogelijk is? Dan gaan wij je eerst nog even bellen voor overleg. Als wij jouw keuze weten, geven wij die door aan de werkplaats. De revisie kan beginnen. 🪫->🔋
Niemand houdt van half werk. Wij ook niet. Daarom wordt een E-bike accu bij ons altijd volledig gereviseerd. Alle oude cellen gaan eruit en worden vervangen door nieuwe hoge kwaliteit Li-ion cellen die weer jaren mee kunnen. De cellen worden gemonteerd in een accupakket dat past in de behuizing van jouw accu. De behuizing wordt dus hergebruikt. We hebben al gesproken over de BMS. Deze wordt normaal gesproken ook opnieuw gebruikt en wordt dan ook aan het accupakket bevestigd. Zit alles er weer netjes in? Dan wordt de accu gesloten en zit jouw nieuwe accu pakket in de behuizing. Nu is het tijd voor de volgende stap: laden en testen.
De net gereviseerde accu wordt aan jouw meegezonden lader gelegd en volledig opgeladen. Als dit na enkele uren voltooid is wordt de accu nagemeten. Als blijkt dat de lading succesvol is geweest gaat de net gereviseerde en opgeladen accu opnieuw in het teststation. De accu wordt daar opnieuw belast gemeten. Er komt wederom een testrapport uit met voor de liefhebbers mooie grafiekjes. Staan alle waardes op groen? Dan is de accu succesvol gereviseerd en kan deze retour naar onze winkel. Het testrapport gaat keurig mee in de doos zodat jij deze ook kan bekijken.
De accu wordt weer voorgemeld bij de speciale koerier en een werkdag later opgehaald bij de werkplaats. Nog een werkdag later komt de accu (en jouw lader als die meegestuurd is) weer bij ons retour.
Het volledige proces van inleveren door jou tot het weer binnenkomen van de accu bij ons neemt maximaal 10 werkdagen in beslag. 4 Dagen daarvan zitten dus al in het aanmelden en ophalen bij en door de koerier. Afhankelijk van de drukte is de accu dus ongeveer 6 dagen in de werkplaats. De ervaring leert dat dit meestal wat korter is. Maar om teleurstellingen te voorkomen kun je het beste ervan uitgaan dat het gehele proces 10 werkdagen duurt.
Uitzonderingen kunnen er zijn tijdens bepaalde periodes in het jaar. In de zomer wordt er meer gefietst en bemerken mensen sneller dat de accu toch wel zwak is. Daarom kiezen veel mensen dan voor revisie. In die periode is de doorlooptijd van revisie vaak 10 werkdagen en soms 1-2 werkdagen langer. Wanneer wij weten dat het drukker dan normaal is bij de werkplaats geven we dat bij het inleveren van de accu ook even aan. Een andere reden voor een langere verwerkingstijd kan zijn wanneer de accu meer problemen vertoont dan verwacht. Of revisie in eerste instantie niet geslaagd is (bijv. geen goed testresultaat). Dit komt niet vaak voor maar ook hierover zullen wij dan met je communiceren.
Ben je minder valide en ben je daarom enorm afhankelijk van je E-bike en goede accu? Dan is het voor ons mogelijk een verzoek tot spoed-revisie in te dienen. Of dit mogelijk is wordt altijd bepaald door de werkplaats en is afhankelijk van de drukte en bezetting. Per geval kunnen wij navragen wat de verwachte doorlooptijd op dat moment bedraagt. Dit betreft vaak accu’s voor speciale accu’s die bij de werkplaats herkend aan model of merk. Deze procedure is dus niet bedoeld om een gewone accu sneller terug te hebben.
Goed nieuws! De accu is weer inclusief oplader, eventueel sleutel en testrapport bij ons terug. Wij checken bij binnenkomst even of alles goed is gegaan tijdens transport en of alles erbij zit. Zo ja, dan gaan we je bellen/appen/mailen dat de accu klaarligt om afgehaald te worden. Je kunt dan bij ons langskomen in de winkel.
Bij het afhalen in de winkel rekenen wij het totaalbedrag met je af minus de reeds betaalde onderzoekskosten. Je ontvangt van ons de accu en toebehoren inclusief de kassabon. De kassabon geeft je recht op twee jaar garantie op de cellen en de revisiewerkzaamheden. De BMS valt alleen onder de garantie als deze vervangen is voor een nieuw exemplaar en kent dan een garantieperiode van een jaar. Hebben we jouw eigen BMS gebruikt? Of is er een donor (gebruikte) BMS ingezet? Op deze BMS types wordt geen garantie gegeven. Bewaar de kassabon in ieder geval goed. Verder ontvang je van ons het laatste testrapport van de accu én een formulier met daarop tips voor het eerste gebruik. Op dit formulier krijg je ook tips voor een lange levensduur van de accu. We hopen dat je weer heel veel veilige kilometers tegemoet gaat met een fijne ondersteuning van jouw zojuist gereviseerde fietsaccu.
Het reviseren van fietsaccu’s is een specialistische klus. Elke accu is verschillend en ook de manier waarop er met accu’s is omgegaan is verschillend. Dat zorgt ervoor dat er bij elke revisie of elk onderzoek andere zaken aan het licht kunnen komen. Wat zijn nog even wat aandachtspuntjes?
Accu’s waarvan bij binnenkomst bij de werkplaats blijkt dat deze al door iemand geopend zijn worden mogelijk niet gereviseerd. Let op: De onderzoekskosten worden dan wel berekend. Helaas komen wij dit soort gevallen tegen waarbij iemand gedacht heeft: “Dat doe ik zelf wel even”. Dat is in het geval van accu revisie geen goed plan. Als de werkplaats concludeert dat revisie door deze pogingen een verhoogd risico op problemen met zich meebrengt; dan hebben zij het recht de revisie te weigeren. Dit komt gelukkig zelden voor maar als jij weet dat jouw accu door een iemand al geopend is, geef dit dan bij het langskomen in de winkel aan. We kunnen dan bespreken wat de mogelijkheden zijn vóórdat we de accu in behandeling nemen.
Heeft jouw accu “vocht gezien”? Dan is vaak de BMS gedeeltelijk geoxideerd of beschadigd. Als er een vervangende (donor) of universele BMS in geplaatst kan worden dan zul je hiervoor een prijsopgave ontvangen. Wil je de BMS niet vervangen, dan kan (afhankelijk van de staat van jouw eigen BMS) zijn dat de werkplaats aangeeft de revisie alsnog te willen uitvoeren op jouw eigen risico. Je krijgt dan alleen twee jaar garantie op de cellen en revisie werkzaamheden. De werking van een geoxideerde BMS kan begrijpelijkerwijs niet gegarandeerd worden. Mocht na korte tijd blijken dat de BMS toch ook vervangen moet worden dan zullen de arbeidskosten daarvoor ook in rekening gebracht worden en is dit geen reden om te claimen dat revisie niet zinvol is geweest.
Heb je gekozen voor een upgrade van je accu? Dan krijg je een accu met meer vermogen terug dan deze origineel had. Dat is mooi want je kunt dan ook verder fietsten dan in de originele situatie. Belangrijk is het om te weten dat dit extra vermogen meestal niet wordt weergegeven in de display op je fiets. De display kan niet meer dan 100% accuvermogen weergeven en ook niet ineens meer streepjes of lampjes. Maar ook het aantal geschatte beschikbare KM’s is niet altijd af te lezen via de display. Dit heeft te maken met de instellingen van je fiets en de communicatie met de BMS die zijn ingesteld op het vermogen van voor de upgrade. Het extra vermogen wordt dus (meestal) niet herkend of verwerkt in de weergave.
Dit betekent niet dat de accu geen upgrade gehad heeft! In de praktijk is het zo dat het laatste streepje in de display langer meegaat (meer KM’s) dan voorheen. Zekerheid krijgen of jouw accu een upgrade heeft ontvangen is in ieder geval altijd mogelijk door dit af te lezen van het testrapport dat je ontvangt. Daarop staat het aantal beschikbare Ah. Op de sticker die op je accu zit staat bijvoorbeeld origineel 9 aH. Op het testrapport zal dan na een upgrade een hoger vermogen staan (bijvoorbeeld 11 aH). Het aantal extra KM’s na een upgrade is verder nooit te garanderen. Wij zijn ook altijd voorzichtig met aan te geven hoeveel KM’s extra je mag verwachten. Deze zijn toch ook vooral afhankelijk van omstandigheden.
Als je deze hele pagina hebt gelezen heb je wel begrepen dat er diverse factoren kunnen zijn die de revisie van een accu soms uitdagend kunnen maken. Het is fijn dat je van ons twee jaar garantie op de cellen en revisie werkzaamheden ontvangt. Dit geeft je zekerheid dat je bij ons terug kunt komen wanneer je in die periode problemen ervaart. Mocht je hier aanspraak op moeten maken, dan willen wij je zo goed en snel mogelijk helpen. Je zult begrijpen dat voor een grondige analyse de accu dan terug moet naar de werkplaats. Dezelfde testen zullen worden gedaan als eerder beschreven. Blijken de testen goed te zijn dan kan het probleem in de fiets zitten. Of in de communicatie van de BMS met de fiets zitten. Hiervoor zul je dan een fietsenmaker moeten bezoeken. Onze winkels of de werkplaats die wij gebruiken voor revisie zijn geen fietsenmakers en sommige issues kunnen alleen bij de fietsenmaker worden verholpen. Het percentage garantiegevallen ligt gelukkig bijzonder laag maar mocht jij hier toch tegenaan lopen na een revisie bij ons, houdt er dan rekening mee dat de verwerking ook ongeveer 10 werkdagen in beslag zal nemen.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Je kunt ervoor kiezen dit te weigeren. Bepaalde technieken die nodig zijn om je beleving van onze website te optimaliseren zullen dan mogelijk niet meer werken.